Sunday, November 30, 2008

...ini SAtu KIsah...

"Dengan nama ALLAH yang maha pengasih lagi maha penyayang"..

salam...

ermm....aku mulakan dgn kalimah suci diatas..
ok..aku tiba2 terigin nak share sal diri aku ngan korang..
nama aku roziana binti abdul kadir..aku dilahirkan pada 16/04/87 olh bonda kesayangan kami 7 beradik iaitu PUAN RUSNAH BINTI AB KARIM..trima kasih sbb melahirkan aku..
aku ank ke6 dan mrupakan bongsu pompuan dlm family aku..
adik bongsu aku lelaki..br f5
hehehe...
ok..
aku sbnrnya dilahirkan sbg si KIDAL..kalau krg nak tau..
aku kalau blh..
nak wat keja dgn tgn kiri aku nii jerrr..sbbnyerrr..aku x bp xpert gn tgn kanan aku ni utk tunjuk kemahiran aku..
hehe..mst krg x fhm kan??
cmni..aku niii blh dikatakan srg mengabaikan tgn kanan aku nii..
tgn kanan aku ni berfungsi time aku nak mkn jerrr..
heheh..
kejam x??ishh..xder la kejam sgt kan??
kalau krg nak tau..semua bnda yg aku lakukan guna tgn kiri..
xkira laa..men badminton ker,masak ker,pgg pisau kerr..semualah..
aku guna tgn kiri..aku xpndai gn tgn kanan..
lg satu..tem menaip ni pun..tgn kiri aku lbh aktif dr tgn kanan..huhuuuh..
nak wat cmneerr..dah lumrah aku si KIDAL..
tp ada st yg aku bggakan..xrmai org yg dpt jd mcm aku..hahaha..
kategori org mcm aku ni blh dktkn JARANG2 ditemui..ulg skali g..JARANG2..
hehe..
ok itu bab tgn..skrg kita beralih pl ke bab mata..
knp ngan mata aku??
erm..kalau krg nak tau..aku ni sbnrnyerr bermata 4..
aku pakai spek tem aku drjh 3 smpi aku tgktn satu..
pastu..aku dah tanak guna dah..
sbbnyerr ksn dr aku bermata 4..bwh mata aku jd gelap..waarghhhh..pastu bwh mata aku cam msk jerr aku tgk..
huhu..sedeyyy..
sbb tue laa aku tanak pakai spek g..tp..dsbbkn aku x pakai..skt mata aku kdg2 mnyrg..perghh..toksah ckp laaa..
tya laa sapa2 yg pkai bnda ni..kompom jwpn yg sama..
huhu..
skrg kita beralih ke cite strusnyerr..
skrg ni sal pergelangan tangan lak..
duluuu..tem aku drjh 4..
aku pnh pth pergelangan tgn kiri aku ni..
huhu..xskt beb..p ngilu jerr..
nak dkt sbln gak laa tgn aku bersimen..
hehe..
punca aku pth tgn satu jerr..
BOLA!!!
dsbbkn berdiri ats bola laa..tgn kiri aku ni terhentak kat ats simen..lalu mematahkan tulang yg brada di pergelangan kiri aku ni..
huuhu..dan dsbbkn hal itulaa..aku xdbnrkan bermain bola ataupun bnda yg mirip2 bola..sentuh pun xlehh..waarghh..kejam x??
heheh...
hahh...
aku nak gtau korang..
aku teror tau main badminton..heheh..
ni slh st sukan yg plg aku minat..suka sgt2..sgt2!
pastuee aku suka sgt2 kat sukan bola jaring..sgt2
hehe..
kalau krg nak tau..mnt badminton ni trn dr minat abah aku agaknya..
sbb abah aku tem muda2 dulu..suka main badminton..
hehe..well..anak abah la katakan..
mana tak tumpahnya air kalau x ditolak??
hehe..
aku pnh wakil main bola tampar tau kalau krg nak tau..
p pastue cgu aku xbrani nak amek ak jd wakil g sbbnyerr..
heheh..tem aku kena suh servis bola..aku g servis kepala org..huhu..
mn la aku tau..bnda nka jd..hihi..
eleh..gpun aku bknyer mnt sgt main bola tmpr ni..
xkesahh pownn..
hehe..hahh..
kalau diikut sejarah sukan dlm idup aku nii..
aku ni aktif gak ..
hehe..uitt..aku pnh terpilih main bola tuk pasukan pompuan tem skola rendah tau..
dah la tue..kami la pemain bola pertama kat skola tue..
aku igt g..
latihan setiap hr sabtu..kul 6.30 pg..
pergh..dah la kena lari..
betul2 mcm pemain bola laa..
hehe..tem tue posisi aku kat dpn penjaga gol..
aku xtau ntah pe nm posisi tue..
hehe..
tp yg xbehnyerrr..
aku skjp jerr aktif main bola..babnyerr..mak aku tkt aku pth tgn g..
huhu..p xperr..cam bola tampar gak..
aku xkesaah pownn..sbbnyerrr...xminat sgt..
hehe..
ermm.aku rs smpai sini jer dulu..
t aku smbg g..
sbbnyerrr..
aku nak mnum ptg..
heheh.
k..
wslm..










Thursday, November 27, 2008

....TEka-TEki IMAM AL GHAZALI..

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :
Imam Ghazali = “ Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?Murid 1 = ” Orang tua “Murid 2 = ” Guru “Murid 3 = ” Teman “Murid 4 = ” Kaum kerabat “Imam Ghazali = ” Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).
Imam Ghazali = ” Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?”Murid 1 = ” Negeri Cina “Murid 2 = ” Bulan “Murid 3 = ” Matahari “Murid 4 = ” Bintang-bintang “Iman Ghazali = ” Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama“.Iman Ghazali = ” Apa yang paling besar didunia ini ?”Murid 1 = ” Gunung “Murid 2 = ” Matahari “Murid 3 = ” Bumi “Imam Ghazali = ” Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.”IMAM GHAZALI” Apa yang paling berat didunia? “Murid 1 = ” Baja “Murid 2 = ” Besi “Murid 3 = ” Gajah “Imam Ghazali = ” Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.”ini.

Wednesday, November 26, 2008

..semalam punya ceritaaaaaaa..

al-kisah.........
tersebut la kisah....
cerita ini berlaku pd mlm semalam..
huhuhu..
perkara plg sadis yg berlaku dlm hidup aku..
huuhuhu..
tepat pukul 12.30 tgh hari..
pada 25/11/08..
aku telah mendapat saman pertama aku..
sepanjang aku memegang lesen kereta..
huhuu
kesalahan yg aku lakukan bknnyer bsr mn ponn...
aku park kat tepi jerr..
tue pon nak saman kerr??
yg aku x puas ati..
pas jer drg saman keta aku ngan keta2 yg lain..
drg blah mcm tue jerrkk..
selmaber jerr letak kertas kat cermin keta aku..
hahaha..
xlaa..
mslhnyerr..
pas jer drg saman aku ngan mgsa2 yg lain..
keta2 yg br park kat situ..
xkena saman pown..
xaci la weiii..
huhuhu..
ini cerita pukul 12.30 tgh hari punya cerita..
aku ada satu versi lagi...
tepat pukul 6.3o ptg..
kereta yg aku bw terbabas ..
lalu secara x sgja..
aku terlanggar tepi jalan..
tetapi kesan dr pelanggaran itu..
hya dpt dirasai sejam kemudian..
dimana tepat pada pukul 7.30 mlm...
'kereta yg aku bw tiba2 berbunyi....
dan bunyi itu dtgnya dr tayar..
lalu aku memeberhentikan kereta tersebut di tepi jalan..
then..
huhu..
aku terkejut bila mendapati kedua2 tyr belah kiri aku rosak teruk..
malah yg lebih sadis lagi..
kedua2 rim belah kiri bengkok!!!
adoiii....
mana nak cr duit beli rim..
dah r keta tue keta kakak aku..
nak wat cmne??
adooiii..
pas teuu..
aku ngan abah aku mncr inisiatif lain..
dr tmpt kejadian..
aku ngan abah aku berjalan kaki..
aku agk2 lebih 1km ktrg berjalan..
tuk mndptkan bantuan...
akhirnyaaaaaaaaaaaa..
km berjaya menemui destinasi yg ign kami tuju..
ats ihsan kwn abah aku..
dia menolong kami..
huhu..
time kasih!!
disebabkan keta kami x dpt jln..
dah r tyr rosak..
bateri lak weak...
hehe..
sbb ktrg x pdm lampu keta..
adoiii..
2 lagi satu mslh yg mnmpa semalam..
dan..
penyelesaian yg kami dpt semalam..
kwn abah aku meminjamkan keretanya semata2 nak tlg kami..
hahaha..
tepat pukul 9 mlm..
kami memulakan destinasi menuju kerumah..
alhamdulilah..
10.oo mlm..
kami sampai..
then..
pagi tadi..
aku ngan abah aku..
dtg g umah pck yg tlg kami tue..
utk pulagnkan keta drg..
n amek blk keta kami..
nsb bek leh bwk blk.
kalau tak..
huhu..
tersadai r keta tue kat situ...
heheh..
so..
kpd korang yg bw keta tue..
aku nshtkn..
hati2 la krg..
jgn jd mcm aku..
first...
kalau nak park tue..
park kat tmpt yg betul..
kang x psl2 kena saman lak krg..
yg kedua..
kalau nak bw keta tue..
pstkn krg der rht yg ckp..
sbbnyer..
aku terlanggar tepi jln tue
dsbbkn aku ngantuk,
dah r tue..
tem tue ujan kuat..
so..
thpp keselamatn mesti diutamakn..
bak kata pepatah..
'BERHATI2 DI JALAN RAYA..INGATLAH ORANG TERSAYANG"
huhuhu..
k..
ini jer yg aku nak kongsi ngan korang..
byeee..
salam..



Sunday, November 23, 2008

bahasa terindah.....

Yang diucap dalam bahasa terindah.
jawapan yang bertanya didengar nabi.
antara kagum dan khusuk setiap ayatnya.
lereng gunung menjadi amat sunyi.
suara saja tegas bergema.
disampai arah berkias maksud serentak,
tapi jelas intinya.
tidak sedetikpun Allah menghindar.
atau mencemuh nabi disisi segala didoa.
dipenuhi segala yang dipinta tulus dan,
penuh baraqah.
yatim ia tak berlindung,
tidakkah tersedia juga bumbung baginya.
awal begitu bergantung,
kini tidakkah merdeka,
bebas hidupnya.

(puisi buat rasulullah...)
..dengar dan hayati..>by ramli sarip
..ni lagu kegemaran aku...

Saturday, November 22, 2008

ampunkan saya en blog..huhu

.......................waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..........................
rindunyaaa aku kat blog aku niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
huhu....
dah lama x update..
en blog...
bknyer i sgja x update..
tapi i busy..
huhuhuhu
i tau...
mesti en blog fhm keadaan i kan..
huhuhu..dat why la i saaaaaaaayyyyyyyyyyyyaaaanggg kat en blog..
huhuhuuhuhu...
miss u en blog...

Thursday, November 6, 2008

....si BUngA!!

hik hik hik...............
aku dah tukar tema dah........
nama blog aku sekarang....
blog si bunga.......
mengancam x???
hahahahahahahahahahahaahahah
saja jer pilih si bunga....
aku rasa nama ni macam mengancam jewk..
hahahahhaa
ermm...
tapi..
aku blom der masa nak update pe2 wat masa sekarang ni..
sooooo...
aku akan update akan datang..
hehehehehe...
jom masuk blog sI bUnGa..
ahaaaakzzzz...